Nyhetsbrev maj 2022

Aiai nyhetsbrev är vårt sätt att informera dig som kund om uppdateringar och nyheter i Aiai. Här bjuder vi även på en del användartips och annat matnyttigt.


Uppdaterat format för telefonnummer

Vi har uppdaterat Aiai så att telefonnummer (ej mobilnummer) som registreras ska hålla EU-standard. Du kan skriva in ditt telefonnummer som vanligt men när detta sparas kommer det anges med + -tecken samt landskod innan, exempel +46 31 – 701 00 41.


Vårens sista grundutbildning i Aiai

Den 19 maj mellan kl 09.00-12.00 är det dags för vårens sista tillfälle för grundutbildning i Aiai. I Aiai grundutbildning får du som ny administratör lära dig grunderna i Aiai. På denna digitala utbildning lär du dig att bemästra Aiais standardfunktioner. Vi går steg för steg igenom flödet från att registrera nya användare till att lägga schema, tidrapportera och administrera befintliga användare mm. Välkommen! Till anmälan.


Frågor om E-RÄK och utvecklingen i Aiai

Vi får en del frågor hur det går med utveckling av E-RÄK och den nya beslutsfunktionen i Aiai. Här svarar därför Christian Ljunge, vd för Allevi/Aiai på några av de mest vanligt förekommande frågorna samt berättar mer om läget och utvecklingen i Aiai. 


Lägesavstämning

Aiai har funnits på marknaden i snart 20 år och har flest antal kunder på marknaden. Systemet har satt en standard för stöd till assistansbranschen vilket vi är stolta över. Vårt fokus framåt är fortsatt att leverera funktioner som är av bästa kvalitet och samtidigt bygga funktioner som gör att Aiai fortsätter hålla på lång sikt. 

I linje med att ha ett hållbart system över tid har vi under en längre tid arbetat med att förändra grundfunktionalitet i kodbasen, särskilt den logik som är kopplat till beslutshantering. Ett intensivt arbete “under huven” som behövs med hänsyn till de förändringar som har skett av behovet över tid. Den typen av arbete kräver resurser som har varit nödvändiga för att kunna leverera systemstöd långsiktigt. Vårt kortsiktiga fokus där vi investerar i ytterligare resurser är lansering av E-RÄK och den nya beslutshanteringen. 


Varför har viktiga funktioner som E-RÄK och Beslut dröjt?

Nödvändig förändring av grundfunktionaliteten som jag nämnt tidigare som “under huven” har tagit längre tid än vad vi har räknat med. Det har påverkat lanseringen av Beslut och E-RÄK.  

 

Vad gör ni för att skynda på arbetet?

På kort sikt har vi sedan en tid tillbaka konsulter på plats för att påskynda lanseringen av E-RÄK och Beslut. Vi märker redan en högre takt och en boost i teamet vilket är positivt för våra kunder och naturligtvis teamet i sin helhet.  

För att garantera en jämn utvecklingstakt över tid och för att snabbt kunna skala upp under korta perioder har vi kompletterat vårt svenska utvecklingsteam med ett team utomlands (Europa). Det kommer att ge oss en jämnare tillgång till utvecklingsresurser och möjlighet att ta in mer resurser med kortare ledtider. 

 

När kommer E-RÄK lanseras?

Vi arbetar stenhårt för att lansera så snart vi kan men jag vågar inte ange ett exakt datum. Var tredje vecka gör vi uppdateringar och från 12 maj kan kunderna se förberedelserna för aktivering av E-RÄK under menyn i Rapporter. Där kommer E-RÄK att läggas till som tilläggsalternativ. 

Jag vet att E-RÄK är efterlängtad och ber om ursäkt för att det inte har lanserats än. Det är inte många månader bort och så fort vi har en definitiv lanseringstidpunkt kommunicerar vi naturligtvis det. Tacksam för ert tålamod! 


När kommer den nya beslutsfunktionen?

Som jag hoppas att alla förstår så ligger just nu allt fokus och resurser på att lansera E-RÄK. Efter en första release av E-RÄK kommer vi att flytta resurser till det fortsatta arbetet med beslutsfunktionen. Som tidigare nämnts har vi redan gjort mycket arbete “under huven” för den nya beslutslogiken som möjliggör den nya funktionaliteten. Med det sagt har vi inte mycket kvar och kommer att intensifiera arbetet så mycket det går. 

 

När får jag veta mer?

Vi kommer informera dig som kund kontinuerligt om hur arbetet går. Vi hoppas på din förståelse och tålamod ett litet tag till.

 

Avslutningsvis

Tack för ert tålamod. Inom en nära framtid har vi såväl E-RÄK som beslutsfunktionen på plats och jag förstår att alla är av inställningen ju tidigare desto bättre. Vi skyndar på så mycket det går naturligtvis med hänsyn till att vi ska kunna garantera en långsiktig kvalitet. 

 

Tack igen!